Tuesday 26 April 2011

Secubit Perihal Liverpool FC

Liverpool FC
Kelab Liverpool telah di tubuhkan pada mei, 1892. Oleh John Houlding, pemilik stadium Anfield yg ketika itu disewa oleh Everton.

John Houlding
John Houlding adalah seorang ahli perniagaan, pemilik kepada sebuah kilang membuat bir. Menjadi kaya raya setelah perniagaan beliau berjaya. Beliau dilantik menjadi ahli Majlis Bandaraya Liverpool sebagai wakil parti Konservatif utk kawasan Everton. Dalam tahun 1897, beliau dilantik menjadi Datuk Bandar Liverpool.
Jasa terbesar peninggalan John Houlding adalah penubuhan kelab Liverpool FC. yang berakar umbi dengan musuh ketat Everton.

Stadium Anfield 
Adalah gelanggang sendiri 'HOME' bagi pasukan Liverpool. Terletak di Anfield Road dalam daerah Anfield Liverpool. Anfield mempunyai reputasi sebagai sebuah kubu, dan dikenali sebagai 'Fortress Anfield'. Ketika Bill Shankly menjadi pengurus. Beliau telah mengarahkan satu papan tanda yg tertera 'This Is Anfield', di pasang di laluan antara bilik persalinan ke padang. Bertujuan menggusarkan pihak lawan. Setiap permain Liverpool pasti akan menyentuh papan tanda itu sebagai 'nasib baik'.


Gambar : John Houlding, Stadium Anfield, Laluan bilik persalinan ke padang yg mempunyai papan tanda 'This Is Anfield'.
 




No comments:

Post a Comment